2023. júl 28.

#62 Somlói vár

írta: Szicsoo

Breezing through the deadwood on a hot summer day I saw a human being lazybonin' out in the hay I said, "Uh, hey Mr. Human, can ya rainmaker too?" He said, "I guess it's okay, ya know, the only thing we need is water Cool, clear water, water, water, water

Veszprém-bázisú elvonulásunk másnapján a somlói vár kerül a célkeresztbe. Ebben a meglehetős kánikulában, vizes palackunk vétlen hátra hagyását követően valódi fegyverténnyé nemesül a bazaltos Somló hegyének megmászása. Csak pislogok, hogy Bogyó művésznő micsoda hősként viseli a kihívásokat. Aztán marad még idő alaposan bejárni Veszprém mindaddig kimaradt zugait, miközben javában zajlik a bámulatos Utcazene fesztivál is.

Korán kihajtjuk magunkat, elvégre át kell előbb trappolni a városon a vasútállomásig, no meg hogy alaposan megtölthessük ezt a napot is tartalommal. Az első megállónk Devecser, ahonnan át kell majd szállnunk a Somlóvásárhelyig tartó csatlakozásra. Addig meg még van egy talpalatnyi időnk. Nehéz ilyen korai keléssel a hátunk mögött épkézlábabb gondolatot kicsikarnunk, mint hogy üljünk be a devecseri állomásépülettel szemközti Resti teraszára. Bogyóka a legfőbb mumusaival kell, hogy szembenézzen, a tétlenséggel és a veszteg maradással, de csak röpke ez az intermezzo, éppen elég egy sörre és itatásra az alvégeken. Na, meg megcsodálni az asztalokat közben fenemód takarítani kezdő fehérnépet a feszülősében. Aztán asztalt bontunk. Egy 5 perces segítség jön még a MÁV-tól, de az alatt sikerül összetalálkozni minden idők legkedvesebb kalauznőjével, aki a celldömölki Sághegy szépségeire is felhívja a figyelmet, miközben alapos simogatásban részesíti Bogyó buksi fejét. Somlóvásárhelyen lehuppanunk és ütőképes alakulatunk máris lelkes léptekkel vág bele az előttünk állókba.

Miután átkelünk a főúton, és egy nyugodtabb mellékútra jutunk a menetoszlopunk oszlopos tagja, Bogyó végre meg is szabadulhat a pórázától. Kezdődhet a buli. Annyira ki van már éhezve egy kis mókázásra, hogy a Somló kapuja nevű látogatóközpontnál rövid ideig még tanyát is verünk, hadd repüljenek a labdák és szóljon valami ideillő zene a mobil hangszórómból. Ez az a pont, ahol a kutya vizes palackját sikerül hátra hagynom, csak hogy még több kihívással kelljen számolnunk. Mi most ezzel tettük meg a tétjeinket. Máris szőlészetek, pincészetek és vendégházak között kanyargunk előre. Majdnem végig tiszta a szerep, csőszök, idénymunkások, vagy a portákat őrző kutyák se zavarnak be. Egy ponton még kutyaitatásra rendszeresített vizes ballont és tálkát is találunk, de töltekezni és elvinni palack híján nem tudunk. Stikában megitatom a kutyát, mert a hely még nem nyitott ki, és bízom abban, hogy innen már sétagalopp lesz a történetünk. Nagyobbat nem is tévedhetnék. Még csak tíz óra, de a forróság már egyre kevésbé elviselhető. Mosolyt csak a pincék nevei csalnak elő olykor-olykor, ilyenek például a „A nagy bajuszú Jász Laci Pincéje”, vagy „Hoppá Mariska néni”. Ez utóbbinál indul el a sárga útjelzés, amely meredek hegyoldallal kezd, majd átvezet egy nagyobb mezőn, hogy utána a Szent István Emlékmű és Kilátó érintésével (hétköznap zárva), megérkezzünk az erdő ölelte somlói várhoz. Az aggodalom egyre csak nő bennem, hogy ez a vízhiány nehogy egy hőgutát eredményezzen ennél a négy lábon járó lelkességnél. De Bogyó időtálló mosolyával csak vágtat előttem méterekkel. Most már azt se bánnám, ha egy pocsolyába lépne, de a térkép szerint semmi vízforrás nincs a közelben. A kilátónál összeguberálok egy-két kólás palackot, remélve a várnál csak akad némi infrastruktúra, elsősorban vizesblokk.

Rendületlen koptatjuk az út porát, és a csapatunk éllovasán, Bogyókán semmi jele sincs a vízhiánynak. Ekképp is vesszük be a somlói várat, ami egyébként elsőre nem is egy szembeszökő jelenség. Mondhatni rejtőzködő életmódot folytatnak ezek a markáns várfalak. Úgy cserkésszük be, mint holmi természetfilmesek, szépen csendben. Közben igyekszem rövidre is fogni a turista üzemmódot, és csak a legszükségesebb fotókat lőni. Na, jó talán még egy felirat ide még alkoholos filccel, hogy itt jártunk, de semmi extra. Most már visszavonulót fújunk, és remélem nem esik össze a nagy melegtől csapatunk zászlóshajója. Bogyó persze nyugodt, mint a Csendes óceán. Semmi  ordenáréskodás. Zokszó nélkül tűri a kicsapongó meleget, és hogy az itatás csak később lesz beiktatva. A vissza út mindig gyorsabb, szökkenő gidákként zúzunk vissza, hogy legalább az előbbi vízlopós helyen még egyszer szerencsét próbálhassunk. Közben egy pincészetnél végre a méltán híres somlói bort is tesztelhetjük. Révbe érünk.

A Somlók kapujánál meg lesz a víz is, és az újabb önfeledt játék. A hirtelen nyakunkba szakadt szabadidőt az ígéretes nevű Joó kocsmában töltjük el, a háttérben az M1 Híradóval és a helyi megmondó emberekkel. A hely korábbi funkcióit még nyomokban hordozza, van billiárd asztal, korrekt a személyzet és barátságosak a helyi arcok. A falakon régi pénzek bekeretezve. Nem is kell ennél több a vonat bevárásáig. Ami nem is várat sokat magára. És lám megint a szimpatikus kalauznő az úti társunk, akinél hogy-hogynem nincsen ott a masinája a jegy vásárláshoz, még kedélyesen elbeszélgetünk, de azért már nem szalad vissza, ingyen utazunk. Ajkán random hot-dog evés, és pár perc múlva már a visszaút ránt maga-magához. Veszprémben kihasználunk egy helyi buszjáratot, és így hamarosan újra a szálláshely mellett pattanhatunk le. Tényleg csak egy gin-tonik még a rapid zuhanyzás előtt a sarki étteremben, de onnanstól újra a város bevétele következik. Ebbe belefér a Fricska étterem újbóli meglátogatása. Itt külön piros pont a kutyával való kedves bánásmódért. Belekeveredés még egyszer a fesztiválba. Cikk-cakkban keresztül vonulva a városban, ahogy kell. Mindenki ossza be magának a tanúságot, én Bogyóval úgy leszek, mint az egyszeri kiránduló és az ő feka ebtársa. Jól.(El.)